anthilias

Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Vinter väder igen...

Av Gun - 12 januari 2013 12:53

Igår fick vi snö igen!! Vi som nästan hade inget kvar från förra snöovädret. Det snöar fortfarande men inte så 

mycket. Ja nu får man sin dagliga motion igen som vanligt:).  Snöskottning!

Vi har ca 5 minusgrader här nu. Känns inte så kallt när man är ute som tur är.

Har städat här lite nu och i ugnen har jag risgrynsgröten ( jag kokar alltid i ugnen) man bränner inte vid den i ugnen.

Men gröten blir gul för jag har saffran i.. jag ska göra Gotlänsk saffranspankaka blev så sugen på det. Gott i gott gott !!

Annars så plockar jag och renser bort massor av onödiga saker. Finns så mycket vill jag lova. Jag letar efter ett papper med en adress på. Jag har berättat för bekanta om en kvinna som var gift med min farfars lillebror. Hur märklig hon var på den tiden. En fläkt från Stockholm på början av 60- talet i min lilla by där jag växte upp. Ni kan bara tänka er...

Mamma var livrädd varje gång vi skulle dit för att jag skulle kommentera något. Men det var onödigt för jag hade fullt upp att beundra henne för mig var hon nerstigen från månen:).

Kvinnan hade två barn som jag inte har något minne av, de var tydligen sommabarn hos någon i byn på den tiden men för övrigt bodde de i Stockholm. Det är de barnen jag skulle vilja komma i kontakt med och höra deras berättelse om deras mamma Anna.

Jag förstår att det finns en historia bakom alltihopa som inte jag har en aning om. Kanske var jag förlite för att komma ihåg den eller troligtvist höll de den för sig själva så inte mina öron skulle höra den. Ni förstår att jag hörde allt och kunde berätta vid dom mest bästa tillfällen saker och ting till min pappa och mammas fasa:):). Inget gick att hålla hemligt. 

Nu ska jag fortsätta lite att leta. Önskar er alla en fortsatt trevlig helg.

Kram gun


 
 
Ruth

Ruth

12 januari 2013 22:49

Vintern har greppat tag om oss också, inte med mera snö, men sträng kyla, i kväll är det 24*, hela dagen har det pendlat mellan 18-20* och då går man inte ut i onödan.

Inte skottar du snö med skyffel och spade ? det är tungt för kroppen, men en rejäl motion.

Jag har också gjort risgrynsgröt i ugnen i dag, men kokar grynen i vatten, sedan får mjölken koka upp, slutligen in i ugnen på 100* i 50 min. Så bra för man slipper röra och att det bränns vid som du skriver.

Hoppas du hittar dessa barnen till kvinnan som du söker, tror säkert du lyckas.

Kram till dig min trogna bloggvän.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Melody

Melody

12 januari 2013 23:31

Saffranspannkaka är ju så gott! Aldrig hört att man kan koka gröten i ugnen,
låter ju väldigt enkelt.
Spännande att se om du hittar kvinnans barn, hoppas du berättar.
Jag var också ett barn som hörde mycket!
Kram Melodys matte

http://melodyshihtzu.blogspot.se

 
Astrid

Astrid

13 januari 2013 14:31

Risgrynsgröt i ugn det har jag aldrig testat. Hur sjutton gör man då? Värme?
Ja jag minns när min svägerska från huvudstaden besökte oss första gången på 60 talet
Jag hade surrat, surrat och hon hade inte förstått ett ord av vad jag sade på grund av dialekten.
Jag är ett sladdbarn så när mina syskon började ha sällskap då var jag runt tio år

http://astridlarsson.wordpress.com

 
Annika

Annika

13 januari 2013 17:48

Så spännande, hoppas att du hittar adressen. Du får berätta senare hu det går. Ha nu en skön Söndagskväll. Här är det svinkallt.

http://www.badtant.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 2 augusti 2023 12:20

Dagarna far fram här tycker jag. Slutade jobbet i slutet av april och varit ledig sedan dess. Men vart tiden  tar vägen begriper jag inte:)... Men det har varit fullt upp... först studenten (där jag hade fått i önskan från studenten att göra hans...

Av Gun - 15 juni 2023 15:32

Sedan jag gick i pension sista april har det varit sol och varmt hela tiden.... men nu behöver vi regn!  Tänk om vi skulle få bränder nu..... törs inte tänka på det. Än så länge känns det som semester har nog inte riktigt fattat än att jag kan be...

Av Gun - 11 maj 2023 13:13

Ja, mycket har hänt sedan jag var här ute.. Jag har äntligen fått en diagnos på skadan som de orsakade mig när jag fick min tredje covid spruta. Sirva i samband med vaccination. Så nu får jag se vad som händer... Men det är inte kul att ständigt ha...

Av Gun - 3 november 2022 15:03

Men bloggen har fått stå tillbaka när jag fått kämpa med min arm.. Jag fick min tredje spruta av covid vaccination i december -21 och något gick galet.... det gjorde fruktansvärt ont och blödde det kändes som en metallsmärta och jag skrek i hög...

Av Gun - 6 februari 2022 11:17

Idag har vi en härlig sol som skiner här och ute i trädgården tittar mina snödroppar upp     Mina inlägg här har lyst med sin frånvaro och det finns en anledning till det. Har fått problem med min höger arm med  ständig värk och har nu fått t...

Presentation


Hej,
Jag heter Gun bor på landet vid havet mellan Oskarshamn- Västervik. Jobbar på en naturförskola. Har två vuxna söner som bor i större städer.

http://translate.google.com/

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards