anthilias

Alla inlägg under juni 2014

Av Gun - 30 juni 2014 20:13

Bilen gick norr ut på E 22:an mot Falerum där det ska finnas ett stort loppis och även mindre

ut efter vägen. Vet ni vad?!? Jo allt var stängt!!!!!!!! Så typiskt Småland:)!

Inga fynd, inga bilder. Regnat har det gjort från lunch tiden och inte lite.

Vart tog vårt fina väder vägen?

Nu ser jag ialla fall på Lotta i Lisebeg och tar mig en kopp kaffe utan bullar.

Trött är jag för sovit har jag som vanligt inte gjort något vidare när jag ska upp så tidigt.

Blir tidigt i säng i kväll.

Önskar er en trevlig måndagkväll.

Kram gun


Av Gun - 29 juni 2014 19:48

Blir visst lite långt mellan inläggen. Men det är fullt upp både hemma och på jobbet!

Här kommer det dagligen regnskurar och vad händer då...

Jo gräset växer så det knakar och ut åker gräsklipparen. Men idag efter jag hade

gjort en bulldeg i morse (som har fått jäsa hela dagen) så blev det att trimma.

Inte så kvinnligt kanske  .

Har nu bakat ut mina goda bullar...

 

Tyvärr blir det inte så många bullar tur är väll det eller?!?

Här kommer receptet på minipajerna Tant Glad

Minipajerna med ost & anjovis.

Du kan variera att fylla pajerna med västerbottenost.

Till pajerna,

3 dl vetemjöl

150 g smör

1 stort ägg

Fyllning,

4 dl riven ost, Wästgöta

2 ägg

2 dl grädde

1/4 krm cayennepeppar

Till garneringen

6 anjovisfilèer

3 msk gräddil

dill

1. Mixa mjöl och smör skuret i tärningar i en matberedare.

Tillsätt ägget och kör snabbt till en deg.

Låt vila kallt i 20 min. Tryck ut degen i en muffinsplåt så det kommer en bit upp på

kanten.. Ställ kallt i 30 min.

2. Sätt ugnen  på 225 grader.

3.Blanda ihop fyllningen.

4. Förgrädda pajerna i nedre delen av ugnen i ca 10 min. Fördela fyllningen. Grädda pajerna

tills fyllningen stannat och fått fin färg ca 20 min.

Toppa med garneringen.

Jag fick ut flera pajer. Hoppas du gillar dem.

I morgon är det åter en ny arbetsvecka och jag öppnar... men så slutar jag tidigt.

Då ska vi åka en loppis tur i vårt fina landskap. Lovar att kameran kommer med och några nybakade bullar.

Kram gun


Av Gun - 22 juni 2014 20:15

Helgen har varit lugn och skön. Men visst har jag varit på ett midsommarfirande.

Här har de rest midsommarstången i Loftahammar.


    Dans kring stången...

Alla dansade av hjärtans lust.

    Sedan tårtan så klart  ... Jätte god var den.

Vädret har varit lite si och så i midsommar här där jag bor. Nu skiner solen

och jag har varit ute i trädgården. Vad det växer när det regnar....

Recept på mini pajen kommer nästa gång "Tant Glad".

Nu hoppas jag att ni också fått en trevlig midsommar.

Kram gun

Av Gun - 19 juni 2014 20:37

Jag önkar er alla en Trevlig midsommar.

Här har åskan varit på besök och förhoppningsvis kommer den inte tillbaka.

Regnat har det gjort sedan jag kom hem....

Men nu är köttbullarna gjorda och jag har håller på att grädda små minipajer

i portionsformar. Luktar gott... har aldrig gjort dem förut.

Nu ska jag åter ut i köket:)....

Kram gun

Av Gun - 18 juni 2014 21:07

Idag har vi dansat kring midsommarstången med barnen och vi  avslutade med jordgubbar och glass.

Mums    .... behöver väll inte säga att vi var poppulära!

Igår kväll blev det en sen kväll för lilla mig.

Vi firade våra kollegor som har fyllt/fyller år.


Grattis Åsa och Jane!!!!!

  Jag tog en jätte god räksmörgås..... 

  Utsikten från Guldkant.

Kvällen var hur trevlig som helst och när man har trevligt går klockan fort:).

Så det var sena natten när jag åkte hem. Hade en annan bil framför mig och E 22:an och sträckan som

jag kör är ganska känd för att det är mycket vilt efter vägen.

Strax innan en kurva ser jag hur det står två stora kronhjortar på vägen. Den ena på vänster körbana och den andra på högra sidan vid dikesrenen. Bilen framför mig fortsätter att köra utan att bromsa rakt i mellan dem!?!?

Som tur stod de stilla och efter bilen passerat dem bromsas det.... troligen såg han dem inte.

Fattar det inte de var jätte stora och jag trodde att nu smäller han/hon. Tur var det för den.

När jag passerade sprang de iväg. Det är ett ögonblick så står de där.

Nu snart måste jag krypa ner i sängen för jag öppnar i morgon och slutar tidigt!

Härligt dagen innan midsommaraftonen.

Önskar er alla en trevlig midsommar.

Kram gun


Av Gun - 15 juni 2014 20:29

Den här veckan har bara fart förbi med raketfart. Jag har kommit hem sent om kvällarna och då har det

varit att krypa ner i sängen. Det har varit fullt ös här och jag har varit flitig på att använda migränmedicinen.

Tyvärr blir det så när det blir så mycket på en gång. Lite från min vecka, 

Tänk i fredags hade vi skolavslutning här. Vi går alltid med våra stora barn och tittar på skolavslutningen.

Har liksom blivit en tradition. Det är alltid klass sex avslutningsklassen som håller i det.

De är super duktiga. Våra barn sitter som små ljus och tittar på  .

Men nu börjar jag från början i tisdags blev vi bjudna av vår ledare till Stadt

på en god middag som vi fick fixa själva på en stenplatta. Lite pyssel:)...

Så här ser det ut och jag valde tonfisk med pilmgrimsmussla.

Musslan kan jag hoppa över det var inget för mig  . Men annars var det super gott och lite annorlunda.

Det fanns också lammfile och fläskfile att välja på. Alla var super nöjda ett gäng på 25 personer.

Onsdagen höll vi på att förbereda för torsdagen då vi hade festen med barn och föräldrar.

Vi är alltid ute vid ett ställe bakom Getrudsvik som ligger ner vid Gamlebyviken.

Här är några bilder därifrån tagna strax innan alla anländer. Jag får inte visa barnen här ute.

          

Vi tackar då även av de barn som ska lämna oss för att börja skolan. I år hade vi bara

två barn som ska till skolan och de får som minne från oss en nyckelring med en virkad stövla.

Vår avdelning heter Stövlan och ni må tro att det är viktigt för dem att få sin nyckelring .

Men så hade vi även i år en liten tjej som ska lämna oss för att flytta tillbaka till sin stad.

Tråkigt att inte få ha dig kvar "L" och givetvis ska du ha din stövla med dig som ett minne från oss och du fick den

i din färg rosa.... jag hade försökt att ta barnens färger när jag gjorde deras stövlor. 

   I fredags när "L" kom på morgonen fick vi vars en bukett med rosor... gulligt!

Mellan allt det här har jag jagat våra sommarfixare som ska jobba hos oss.

För i år vet jag inte vad det är med ungdommarna... få av dem har fixat ett utdrag från brottsregitret.

Inget utdrag inget jobb!!!! Så enkelt är de så nu kommer det bara 2 eller 3 ungdommar i morgon av 4.

Hoppas de lär sig något av detta.

Har fått en fästing nu igen ser jag på handen. Blir att plocka bort den nu.

Tittar in till er kanske senare i kväll eller i morgon.

Önskar er alla en trevlig vecka.

Kram gun


Av Gun - 8 juni 2014 21:31

Tänk att ledigheter ska gå så fort....

och i morgon är det åter en ny arbets vecka!

Den här veckan lär gå av bara faten förstår jag  .

Tisdag kväll ska vi på jobbet ut och äta på Stadt och torsdag

blir det fest med barn och föräldrar på kvällen.

Grillar korv och har lite lekar bakom Sankta Getruds område.

Ligger så vackert nere vid Gamleby viken.

Nu tänker jag ta kväller och

God natt kära ni.

Kram gun

Av Gun - 4 juni 2014 21:55

Idag har det varit en dag med äventyr. Barnen har varit lite varvade de sista dagarna

för de har väntat på den här dagen.

Tänk att få ta med sig en egen ryggsäck med matsäck hemifrån och sedan åka buss ut på äventyr!

Resan gick i år till Gränsö ett vackert område i Västervik.

Här går vi över Gränsö kanal. När vi gick tillbaka så låg det en liten större båt vid

bryggan som tog skolbarnen ut till öarna.

  Lummigt är det här ute efter vägen ut till bondbacken.

  Gångvägen som går efter vattnet/havet.

  Här kan man gå över till fåren i hagen, men tyvärr såg vi inga får.

  En gammal ek som gav upphov till fantasier   .

   Här ser vi havet.

 Här bakom träden anar vi havet.

       Här simmar ett par fåglar i lugnan ro.

En sådan här dag går ofattbart fort. Hemresan då hade vi nöjda barn som var bra trötta och går allt

som det ska så är nästa års resa redan spikad..... Vart

jo Astrid Lindgrens Värld.

Då blir det  ännu mera äventyrrrrrrrrrrrr.

Vädergudarna hade vi med oss idag. Igår regnade det enormt här så man var lite orolig för att

det skulle bli samma väder idag.

Men vi hade lite molnigt och det var perfekt.. ingen stekande sol eller regn.

Även en fröken kan bli trött    så nu ska jag säga

God natt och sov så gott

för det kommer jag att göra!

Kram gun

Presentation


Hej,
Jag heter Gun bor på landet vid havet mellan Oskarshamn- Västervik. Jobbar på en naturförskola. Har två vuxna söner som bor i större städer.

http://translate.google.com/

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards